Ieri sera è stato annunciato un ordine Unite per 50 A321XLR. L'obiettivo dichiarato è sostituire i vecchi 757.
L'ordine è particolarmente significativo, perchè United non ha mai usato volentieri aerei Airbus, ancor di piu' dopo la fusione con Continental che era una compagnia "all Boeing".
Ora tutte e tre le major americane hanno ordinato il 321NEO in una delle sue varianti (321NEO, 321LR o 321XLR) e tutte per sostituire i 757 in flotta.
E' chiaro che il 321NEO sarà l'aereo che coprirà il segmento "Middle of the market".
A meno di un futuro narrowbody di nuovo disgno, nessun altro narrowbody puo' fare di meglio in quel segmento di mercato, che arriva vicino ai 240 posti in all-Y, un numero non distante da quello dei piccoli WB.
Un piccolo WB, anche di nuova concezione, non potrà essere leggero ed effiente come un grosso Narrow Body; inoltre il 321 è al limite delle dimensioni per un aereo di categoria C, se fosse solo un po' piu' grande passerebbe alla categoria D, quella di A300 e B767, modelli che non hanno mai brillato per efficienza.
Qui sotto la notizia, da FlightGlobal.com
04 DECEMBER, 2019 SOURCE: FLIGHTGLOBAL.COM BY: JON HEMMERDINGER BOSTON
United Airlines has ordered 50 Airbus A321XLRs, a long-range narrowbody that the carrier says it will use to replace older models and to expand on transatlantic routes.
The order, confirmed by Airbus, marks a major swing by Chicago-based United, which has otherwise filled its narrowbody order book only with Boeing 737 Max variants.
But in recent years United had expressed interest in acquiring a new aircraft type to replace its fleet of aging 757s. Aircraft under consideration by United included the A321XLR and Boeing's still-unlaunched New Mid-market Airplane.
United expects to acquire the first of the 50 new A321XLRs in 2024 and to begin international service with the type the following year.
The carrier's chief commercial officer Andrew Nocella calls the A321XLR "an ideal one-for-one replacement in our intercontinental network".
"In addition to strengthening our ability to fly more efficiently, the A321XLR opens potential new destinations to further develop our route network and provide customers with more options," he adds.
Airbus launched the A321XLR, an ultra-long-range version of the A321neo, at the Paris air show in June. The A321XLR will have one large center fuel tank that will give the aircraft 4,700nm (8,700km) range, Airbus says.
The A321XLR will have 30% lower fuel consumption per seat than previous-generation competing jets, according to Airbus.
L'ordine è particolarmente significativo, perchè United non ha mai usato volentieri aerei Airbus, ancor di piu' dopo la fusione con Continental che era una compagnia "all Boeing".
Ora tutte e tre le major americane hanno ordinato il 321NEO in una delle sue varianti (321NEO, 321LR o 321XLR) e tutte per sostituire i 757 in flotta.
E' chiaro che il 321NEO sarà l'aereo che coprirà il segmento "Middle of the market".
A meno di un futuro narrowbody di nuovo disgno, nessun altro narrowbody puo' fare di meglio in quel segmento di mercato, che arriva vicino ai 240 posti in all-Y, un numero non distante da quello dei piccoli WB.
Un piccolo WB, anche di nuova concezione, non potrà essere leggero ed effiente come un grosso Narrow Body; inoltre il 321 è al limite delle dimensioni per un aereo di categoria C, se fosse solo un po' piu' grande passerebbe alla categoria D, quella di A300 e B767, modelli che non hanno mai brillato per efficienza.
Qui sotto la notizia, da FlightGlobal.com
United places firm order for 50 A321XLRs
04 DECEMBER, 2019 SOURCE: FLIGHTGLOBAL.COM BY: JON HEMMERDINGER BOSTON
United Airlines has ordered 50 Airbus A321XLRs, a long-range narrowbody that the carrier says it will use to replace older models and to expand on transatlantic routes.
The order, confirmed by Airbus, marks a major swing by Chicago-based United, which has otherwise filled its narrowbody order book only with Boeing 737 Max variants.
But in recent years United had expressed interest in acquiring a new aircraft type to replace its fleet of aging 757s. Aircraft under consideration by United included the A321XLR and Boeing's still-unlaunched New Mid-market Airplane.
United expects to acquire the first of the 50 new A321XLRs in 2024 and to begin international service with the type the following year.
The carrier's chief commercial officer Andrew Nocella calls the A321XLR "an ideal one-for-one replacement in our intercontinental network".
"In addition to strengthening our ability to fly more efficiently, the A321XLR opens potential new destinations to further develop our route network and provide customers with more options," he adds.
Airbus launched the A321XLR, an ultra-long-range version of the A321neo, at the Paris air show in June. The A321XLR will have one large center fuel tank that will give the aircraft 4,700nm (8,700km) range, Airbus says.
The A321XLR will have 30% lower fuel consumption per seat than previous-generation competing jets, according to Airbus.